Om te beginnen zul je met een cardanas veel bekijks krijgen, je zult vragen krijgen en uitleg geven. Omdat veel mensen het systeem niet kennen, het is dus een nieuw systeem, maar niet helemaal.
Immers, de basis van de gebruikte techniek is bijna net zo oud als de fiets zelf. De uitvinding van cardanaangedreven fietsen stamt af uit het einde van de negentiende eeuw. Het was toen razend populair, omdat de wijde kleding uit die tijd niet in de ketting kon komen, met alle gevolgen van dien. De eerste cardanassen waren van gietijzer, dus loodzwaar. Omdat het lange tijd niet mogelijk was om de as te combineren met versnellingen viel het systeem uit de gratie.
Tegenwoordig is de combinatie met ver versnellingen door moderne productietechnieken wel mogelijk. Hierdoor kunnen de voordelen van deze aandrijving ( schoon, onderhoudsarm en veilig ) weer volop worden benut.
Beixo werkt sinds 2005 met deze techniek en we kunnen met recht zeggen dat het een uiterst hoogwaardig en extreem duurzaam aandrijfsysteem is. Op de cardanas zit 2 jaar garantie.
|
de beixo cardanas |
traditionele ketting |
aanspraak |
veel aanspraak en belangstelling. | geen aanspraak |
onderhoud |
zeer weinig: interne smering. | relatief veel: ketting reinigen, ketting smeren, ketting spannen, derailleur reinigen, smeren en afstellen. |
veiligheid |
geen doortrappende versnellingen. geen externe bewegende delen. | ketting kan eraf lopen/breken. tandwielen en ketting vaak open en bloot. |
hygiëne |
geen olie, smeer of vuil. | volop olie, smeer en vuil. |
energieverlies |
maximaal 4%. Bij het trappen merk je geen enkel verschil met een fiets met een ketting. | onder de meest optimale omstandigheden 2% , in het algemeen aanzienlijk meer als de ketting onvoldoende gesmeerd, vuil en onjuist gespannen is en aanloopt tegen de kettingkast. |
praktisch |
achterband verwisselen gaat door het losdraaien van enkele schroeven en bouten; schoon en snel. | het is een vieze klus het wiel netjes uit de fiets te halen. kettingkast, -spanners en de ketting zelf niet te vergeten los en weer vast te maken. |
geluid |
stille aandrijving. | rumoerige aandrijving. |
Bij de trappers zitten 2 tandwielen met een haakse overbrenging die een as aandrijven.
Aan het eind van die as, bij het achterwiel zit weer zo'n setje haakse tandwielen. Deze tandwielen drijven de versnellingsnaaf aan, die op zijn beurt weer het wiel aandrijft.